25 Şubat 2017

9,5 Milyar Dolarlık Oyun İçi Satış Pazarını Wargaming.net ile Konuştuk [Röportaj]

E-ticaret dediğimizde çoğunluğun aklına aslında perakende sektörü geliyor. Ülkemizde online hizmet satışı yapan sitelerin de artması ile yavaş yavaş online hizmetlerin de e-ticaret olarak sayıldığını kullanıcılar anlamaya başladı. Ancak hem dijital ürünü hem de dijital hizmeti aynı havanda dövüp kullanıcıya sunan ve genellikle gözümüzün önünde olduğu halde nedense görmeyi reddettiğimiz devasa bir e-ticaret sektörü var: Dijital oyunlardaki oyun içi satışlar.

İndirip oynamanın bedava olduğu, ancak oyundaki bazı özellikleri elde etmek (veya en azından kolayca elde etmek) için gerçek para kullanılarak gerçekten kullanıcı tarafından bir satın alma işleminin gerçekleştirilmesi, oyun içi satışın ne olduğunu anlatmaya yetecektir. Cep telefonlarında oynadığımız basit Candy Crush benzeri oyunlardan, dev stüdyoların hazırladıkları pahalı bilgisayar oyunlarına kadar artık oyun sektörünün her yerinde bu iş modeli kullanılıyor ve e-ticaretin çok ciddi bir parçası haline gelmiş durumda.

Ne kadar mı ciddi? 9,5 milyar dolar ciddiyetinde.

Biz de bu konuyu enine boyuna araştırmak için, uzun yıllardır oyun içi satış iş modeli ile çok başarılı oyunlara imza atmış ve dünya çapında milyonlarca oyuncusu bulunan Wargaming.net ile görüştük.

Tom Putzki

Tom Putzki

Wargamin.net Orta Avrupa İletişim Müdürü ve Almanya Ofisi Başkanı Tom Putzki ile bir röportaj gerçekleştirdik.

Wargaming.net’in oyun içi satışlar haricinde bir geliri var mı?

Hayır yok, tüm gelirimizi oyun içi dijital satışlardan sağlıyoruz. Bunlar yalnızca oyuncuların yaptıkları alışverişlerden elde edilen satış gelirleridir, oyun içi reklam satışlarımız da bulunmuyor.

Oyuncularınızın ne kadarı oyun içi ürünlerinizden satın alıyor?

Bu konuda oldukça iyi bir noktadayız, hiç normal olmayan bir şekilde oyuncularımızın çok büyük kısmı oyun içi satışlarımızdan faydalanıyorlar. Pazara göre değişiyor tabi ancak bazı ülkelerde bu oran yüzde 20’lere kadar çıkıyor.

Aylık veya yıllık gelirinizin ne kadar olduğunu söyleyebilir misiniz?

Bu konuda bir rakam veremem. Ancak şunu söyleyebilirim ki, şirketimizin tüm finansal giderleri, oyun geliştirme süreçlerimiz, 3800’den fazla çalışanımızın maaşlarının tümü bu oyun içi satışlardan karşılanıyor.

Ödeme yapmak isteyen ve istemeyen oyuncuları nasıl aynı oyunda buluşturuyorsunuz? Oyuncuları oyun içi satın almalara nasıl ikna ediyorsunuz?

Öncelikle ürettiğimiz oyunlar her türlü oyuncuya açıktır, ister para versin ister vermesin. Oyunlarımızın oynanması ve daha da önemlisi oynanırken zevk alınması için para verilmesine gerek yok. Bu yüzden tüm oyuncuları oyunlarımızı oynamaya davet etmek, aslında bu iki grubu birleştirmeye yetiyor.

Biz oyunlarımızı, oyunculara sunulan birer hizmet gibi görüyoruz. Her sektörel hizmette olduğu gibi, bizim oyunlarımızda da biraz yatırım yaparak, yani oyun içi satın almalar ile oyun sürecini hızlandırmak mümkün. Ancak burada belirtmek istediğim en önemli şey, bunların hiç birinin ödeme yapmayan oyuncular açısından bir engel yaratmıyor. Oyunun her noktasının ve her özelliğinin satın alma yapılmadan da ulaşılabilir olması çok önemli.

wargaming oyunları

Kazanma hırsı haricinde oyuncuları oyun içi satın almaya yönlendiren başka ne gibi motivasyonlar var?

Tüm iş stratejimiz oyunlarımızın ücret ödenerek değil, ödenmeden de kazanılabilmesi üzerine. Oyunculara oyun içinde avantaj sağlayacak her şeyi kaldırdık. Bu avantaj sağlayabilecek özellikle, oyun oynandıkça her oyuncuya gelen oyun içi para birimi ile herkes tarafından alınabiliyor. Gerçek para ile oyun içi satın almalar vasıtasıyla alınabilecekler genellikle daha önce de bahsettiğim gibi, oyunun ilerlemesini hızlandıran özellikler. Bu yüzden, zaman kazanmak oyunlarımızdaki iç satışın en büyük sebepleri arasında. Ayrıca nadir bulunan araçları toplama veya oyunda kullandığınız tankın (veya uçağın, veya geminin) görüntüsünü istediğiniz gibi değiştirme benzeri kozmetik özelliklere sahip olmak da diğer önemli motivasyonlar. Yani zaman kazanma, koleksiyonculuk ve kişiselleştirme diyebiliriz.

Oyuncularınızın finansal ve kişisel verilerini nasıl koruyorsunuz?

Online dijital oyun stratejimizin en önemli ayağı elimizdeki verilerin tam güvenliğini sağlamak. Bu konuda hayatımızı kolaylaştıran en büyük etken, aslında oyuncularımızdan çok az veri istememiz. Oyunu oynayabilmeleri için bir e-posta adresi, şifre ve kullanıcı adı belirlemeleri yeterli. Tuttuğumuz tüm veri miktarı da bunlardan ibaret. Pek de fazla sayılmaz değil mi? Finansal veriler tarafına baktığımızda hem global hem de yerel olarak kendini kanıtlamış bir çok finansal kuruluş ile işbirliği içinde çalışıyoruz. Oyuncular aslında doğrudan Wargaming’e bir ödeme yapmıyorlar, bir bankaya veya PayPal gibi bir ödeme sistemine ödemelerini gerçekleştiriyorlar. Bize bu sistemlerden ödeme bilgisi geldiğinde oyuncunun parasını verdiği özelliği aktifleştiriyoruz. Yani bizde bir finansal veri tutulmuyor. Son olarak da çok güçlü ve kabiliyetli bir IT ekibimiz, sürekli olarak sistemi herhangi bir açığa karşı denetliyorlar ve potansiyel riskleri takip ediyorlar ve eğer bir risk unsuru bulunursa hemen bunun giderilmesi için çalışmalara başlanıyor.

oyun içi satış

Oyun içi satış sistemi dahil edilmiş bir oyun yapmak isteyen geliştirici ve yazılımcılara tavsiyeleriniz nelerdir?

Bu konuya çok ciddi yaklaşsınlar çünkü hiç küçümsenecek, basit bir iş değil. Oyun içi satış stratejinizi daha oyunu planlamaya başladığınız anda oturtmanız lazım, oyunun çıkmasına az bir süre kala değil. Bu uzun ve zorlu bir süreç. Başka bir süreç üzerine tasarlanmış bir oyuna sonradan böyle bir süreci oturtmaya kalkarsanız yanılırsınız. Ayrıca, oyuncularına karşı dürüst olsunlar! Oyunun herhangi bir aşaması için oyuncunun para vermek zorunda kalması, üretici veya dağıtımcı firma için hiç de iyi durmaz. Tüm bunlardan daha da önemlisi ise, hangi iş modeli üzerine kurgulanırsa kurgulansın, oyununuz iyi olmak zorunda.

Global olarak oyun içi satış sektörüne baktığımızda, bu endüstrinin geleceğini nasıl görüyorsunuz?

Oyun içi satış endüstrisinin gelecekte çok daha fazla büyüyeceğini öngörüyorum. Küresel verilerde de görebileceğiniz gibi, oyun içi satışlar tüm oyun endüstrisinin geleceğinde çok büyük rol oynayacaklar. Şunu iyice belirtmeme izin verin: tam fiyatlı, yani oyunu alırken ödeme yaptığınız oyunlar bir yere kaybolmayacaklar ancak oyun endüstrisinin geleceğini de bunlar oluşturmayacak.

Global olarak oyun içi satışlar dediğimizde ne büyüklükte bir sektörden bahsediyoruz?

Özellikle son yıllarda oyun içi satış dediğimiz iş modelinin finansal hacmi çok büyüdü. 2011 yılında 5 milyar dolar civarındayken 2013 yılında 8 milyar dolara çıktı. İçinde bulunduğumuz 2015 yılında ise pazarın 9,5 milyar dolar olacağı tahmin ediliyor.



Sosyal medya ve e-bülten ile de EticaretMag'ı takip edebilirsiniz!

EticaretMag Twitter EticaretMag 

Facebook Sayfası EticaretMag Youtube EticaretMag Google+ E-ticaret 

Türkiye Linkedin Grubu E-

ticaretMag RSS E-

ticaretMag RSS

Geribildirimler

  1. […] mi? (Kahramangiller) – DAÜ öğrencileri mobil oyun tasarladı (Yeni Düzen) – 9,5 Milyar Dolarlık Oyun İçi Satış Pazarını Wargaming.net ile Konuştuk [Röportaj] (ETicaretMag) – N11 Game Fest Tamamlandı (Webtekno) – ‘Teknolojik oyunlarla […]

Fikrini söyle

*